Chocolate Chip Cookies



Inredienser

300g mörk (70%) choklad
3 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
2 ägg
4½ dl brun farin
3/4 dl socker
1 tsk vaniljsocker
200g smör/margarin
6½ dl havregryn
ev ½ dl mjölk



Sätt ugnen på 200 grader. Grovhacka chokladen. Blanda mjöl, bikarbonat och salt. Vispa äggen lätt. Blanda därefter i farin, strösocker och vaniljsocker. Vispa med elvisp. Rör sedan ner smöret/margarinet. Häll i havregryn och rör om ordentligt. Tillsätt mjölblandningen och eventuellt mjölk om degen verkar torr. Arbeta ihop degen snabbt. Blanda ner chokladen. Klicka ut ca 16-20 kakor på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca 12-15 minuter. Låt kallna på plåten.

Resultat
Såhär i efterhand upptäckte jag (Helene) att jag hade tagit 1/4 socker istället för 3/4 - vilket resulterade i att farinsockrets smak framträdde tydligare, vilket också sänkte dess betyg. Hade jag gjort rätt hade de säkerligen blivit godare. Men de var rätt goda i alla fall, framför allt de med mycket choklad i.
Det roligaste med att göra det här receptet var nog att smeten vid ett tillfälle såg ut som det där klegget barnjungfrun i Glasblåsarens Barn smällde innan den där gräddtårtan. Det var rätt kul. :)


"Mat varannan timme!"

Betyg
3/5 - hade de varit rätt gjorda skulle nog betyget varit högre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0